DigiD aanvragen

DigD aanvragen

Aanvragen DigD

DigiD aanvragenDigiD aanvragen doe je via de officiële link van digid. Deze vind je hierboven. Digid.nl is de officiële website van DigiD.

De term ‘DigiD’ staat voor Digitale Identiteit. Met jouw DigiD kun je inloggen op de websites van de overheid en andere organisaties die werken met de DigiD om in te loggen. De DigiD bestaat uit een gebruikersnaam en een wachtwoord die je allebei zelf kunt kiezen.

Organisaties die werken met DigiD

Overheidsorganisaties en organisaties die een overheidstaak uitvoeren werken veelal met DigiD. Hierbij moet je denken aan de politie, provincies, ziekenhuizen, zorgverzekeraars en waterschappen. Maar ook de Belastingdienst, het Donorregister, de SVB en het UWV kunnen vragen om jouw unieke DigiD als je gebruik wilt maken van hun diensten. Ook jouw lokale gemeente zal om jouw DigiD kunnen vragen op het moment dat je bijvoorbeeld een uitkering aan wilt vragen. Een Digid aanvragen is dus noodzakelijk om gebruik te maken van belangrijke diensten.

Gebruik maken van de DigiD

Er zijn verschillende momenten dat je de DigiD nodig hebt. Bijvoorbeeld als je belastingaangifte gaat doen. De Belastingdienst werkt namelijk ook met de DigiD. Door jouw unieke digitale identiteit vast te stellen wordt hiermee ook fraude voorkomen en weten ze zeker dat jij het bent die de aangifte doet. Waar je jouw DigiD ook bij nodig hebt is bijvoorbeeld het aanvragen van de kinderbijslag. Een fijne aanvulling op het inkomen in de periode dat je dit misschien wel het hardste nodig hebt als gezin.

Registreren in het Donorregister vindt ook plaats middels jouw unieke DigiD code. In dit geval is het van het grootste belang dat het Donorregister zeker weet dat degene die zich registreert wel de juiste is. De DigiD zorgt er in dit digitale tijdperk voor dat dit veilig gebeurt. Veel diensten die jouw gemeente verzorgt gaan ook via jouw unieke DigiD op het moment dat je hier gebruik van wilt maken.

Denk hierbij aan het aanvragen van een bijstandsuitkering, maar ook heb je de DigiD nodig bij het verkrijgen van een uittreksel van de Basisregistratie Personen (BRP). Op het moment dat je bij jouw zorgverzekering zaken wilt regelen, kan het zijn dat ook hier wordt gevraagd om je DigiD. Zorgverzekeraars zijn welleswaar geen overheidsinstellingen, toch werken ze wel veel samen met overheidsinstanties waardoor de unieke DigiD wel erg aantrekkelijk wordt om ook te gebruiken voor hun systemen. Veel wordt digitaal afgehandeld tussen jou als consument, de zorgverzekeraar en de overheid. De Digid biedt hierin een veilige en snelle oplossing. Ook zorgt dit voor minder fouten omdat er wordt gewerkt op basis van een unieke code, waarmee er ook minder verwarring ontstaat.

Aangifte doen met DigiD

DigiD aanvragenAls je fiets gestolen is weet je dat je hier aangifte van zou moeten doen. Misschien heb je dit vroeger weleens gedaan. Zat je op een bankje te wachten op het politiebureau en duurde het uren voordat je eindelijk werd geholpen. En hoorde je er daarna nooit meer wat van. Dat is tegenwoordig wel anders. Je kunt namelijk nu digitaal jouw aangifte doen. Het voordeel hiervan is dat dit lekker snel gaat en je dit vanuit huis kunt doen. En als je bij jouw digitale aangifte ook nog eens jouw DigiD invult, heeft dit als voordeel dat je de aangifte op een later moment nog kunt wijzigen en zien wat hiermee gebeurt. Hiermee is het voordeel van de DigiD aanvragen niet alleen dat het werkt als een unieke sleutel, het geeft je ook nog eens inzicht in wat er met jouw aangifte gebeurt.

DigiD in de Zorg

Als je een ongeluk krijgt willen medici snel over jouw gegevens kunnen beschikken. Hierdoor kunnen ze bijvoorbeeld zien wat voor bloedgroep je hebt en kunnen op basis van deze gegevens meteen actie ondernemen. Door met jouw DigiD toestemming te geven om jouw zorgdossier beschikbaar te maken voor zorgverleners, kunnen mensen hierover beschikken die misschien wel jouw leven moeten gaan redden. In de nieuwe digitale wereld kun je op het gebied van zorg nog meer voordelen hebben aan de DigiD.

Je kunt bijvoorbeeld online afspraken maken met medici zonder dat je eerst een half uur in de wacht hoeft te staan. Ook specifieke vragenlijsten kun je online invullen. Ook kun je eenvoudig over informatie beschikken die hoort bij een kwaal of de ziekte die je wellicht hebt. Het Radboudziekenhuis in Nijmegen heeft zelfs een digitaal ziekenhuis waar je ook terecht kunt. De sleutel om hier binnen te komen is jouw DigiD.

Is DigiD verplicht?

Een DigiD is niet verplicht om aan te vragen. Toch werken heel veel instanties met de DigiD waardoor het wel zo praktisch is om deze te hebben om gebruik te kunnen maken van de diensten die ze aanbieden. Sterker nog; bij sommige instanties kun je niet eens gebruik maken van hun diensten zonder DigiD. Bijvoorbeeld bij de Belastingdienst. Zij hebben hun eigen Berichtenbox waar je een DigiD voor nodig hebt om te kunnen zien of er nog berichten voor je zijn. Dit kunnen zeer belangrijke berichten zijn, bijvoorbeeld als er vragen aan je worden gesteld over een aanvraag die je hebt gedaan. Het is dan alleen maar mogelijk om deze berichten te bekijken als je beschikt over een DigiD. Je zult merken dat als je eenmaal werkt met de DigiD dat je niet anders meer wilt. Het is snel, betrouwbaar en efficiënt.

DigiD aanvragen

DigiD aanvragenOm mee te gaan met de moderne tijd is een DigiD belangrijk om over te kunnen beschikken. Heel veel overheden en organisaties die werken met overheden maken er gebruik van. Sterker nog, zonder een DigiD kun je bij sommige instanties niet eens meer terecht. Toch biedt het jou als consument ook veel voordelen; het is veilig, snel en efficiënt. Plus het opent in bepaalde gevallen ook deuren die eerst gesloten bleven, zoals het genoemde digitale ziekenhuis.

Een DigiD aanvragen kun je doen via de volgende link: https://www.digid.nl/digid-aanvragen-activeren/

Vervolgens word je gevraagd om persoonlijke gegevens in te vullen. Onder andere jouw burger servicenummer, geboortedatum en adresgegevens. Zorg dat je deze dan ook bij de hand hebt zodat je die meteen in kunt vullen. Vervolgens krijg je binnen drie werkdagen een brief met een activeringscode. Hiermee kun je jouw DigiD aanvragen en activeren door op (dezelfde) bovenstaande link te klikken. Je geeft nu jouw gebruikersnaam en wachtwoord in en vervolgens voer je de activeringscode in. Hiermee heb je jouw DigiD geactiveerd en kun je deze gebruiken. Deze activeringscode is overigens 20 dagen geldig, daarna moet je deze weer opnieuw aanvragen.